مدرس سرمایه گذاری، کسب وکار و اقتصاد

مدرس دورههای عالی سرمایه گذاری برای همه، اقتصاد برای مدیران ، بازارمسکن ،...کارشناس صدا و سیما

مدرس سرمایه گذاری، کسب وکار و اقتصاد

مدرس دورههای عالی سرمایه گذاری برای همه، اقتصاد برای مدیران ، بازارمسکن ،...کارشناس صدا و سیما

  • ۰
  • ۰

مدرس حرفه ای سرمایه گذاری، اقتصاد ، بازار مسکن ، کسب وکار ، نویسنده 

دکتر امیر صبوری

نقش مالیات در رشد اقتصادی کشورها
 رشد اقتصادی یک هدف کلان اقتصادی هر کشوری است، چه توسعه یافته و چه در حال توسعه.  رشد اقتصادی عبارت است از افزایش ظرفیت یک اقتصاد برای تولید کالاها و خدمات در مقایسه از یک دوره زمانی به دوره دیگر.  دولت ها مسئولیت فراهم کردن زیرساخت های اساسی برای شهروندان را بر عهده دارند.  تثبیت اقتصاد، توزیع مجدد درآمد، ارائه خدمات اقتصادی برخی از مسئولیت های عمده ای است که دولت به شهروندان خود مدیون است.

 توانایی دولت در انجام این مسئولیت‌ها تا حد زیادی به میزان درآمدی که دولت از طریق منابع مختلف (داخلی و خارجی) در دسترس خود ایجاد می‌کند، بستگی دارد.  یکی از این منابع مالیات است.  مالیات یکی از قدیمی ترین ابزارهایی است که از طریق آن هزینه های دولت تامین می شود.  همچنین یکی از ابزارهای تقویت پتانسیل عملکرد بخش دولتی و بازپرداخت بدهی عمومی است.  مالیات برای هر کشوری در پیگیری خوداتکایی و رفع نیازهای مقررات اقتصادی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 مالیات سازوکاری است که از طریق آن دولت به دنبال تحقق بخشی از اهداف اقتصادی خود است.  مالیات می تواند برای تأثیرگذاری یا هدایت الگوی مصرف شهروندان استفاده شود.  می توان از آن برای تشویق یا جلوگیری از سرمایه گذاری در بخش های خاصی از اقتصاد استفاده کرد.  در این حالت، دولت می تواند تعداد فعالیت های اقتصادی «مضر»، «ضداجتماعی» اما نه غیرقانونی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.  همچنین می تواند برای محافظت از مشاغل محلی و کوچک و تغییر موقعیت آنها برای رقابت بهتر با همتایان بزرگتر و خارجی خود استفاده شود.

 مهمتر از همه، مالیات منبع اصلی درآمد دولت است و درآمدهای مالیاتی توسط دولت برای انجام وظایف سنتی خود مانند: تأمین جاده های خوب، حفظ نظم و قانون، دفاع در برابر تهاجم خارجی، تنظیم تجارت و تجارت استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود.  نگهداری اجتماعی و اقتصادی  ارائه این خدمات اجتماعی و زیرساخت ها به کاهش هزینه کل عملیات یک کسب و کار کمک زیادی می کند.  این بدان معناست که کسب‌وکارها می‌توانند به جای تلاش برای ارائه این خدمات و زیرساخت‌ها، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

 مالیات و مشوق های مالیاتی مانند وضعیت پیشگام، تعطیلات مالیاتی در میان سایر موارد می تواند سرمایه گذاران خارجی را به یک کشور جذب کند.  این به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که در چنین دوره‌هایی سرمایه‌گذاری‌های خود را به‌طور کامل بازگردانند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مجدد را برای فعالیت در مقیاس بزرگ‌تر انجام دهند.  این باعث صرفه جویی در مقیاس می شود.  مجدداً، کمک هزینه سرمایه فرصتی را برای کسب و کارها فراهم می کند تا مبالغی را که در مخارج سرمایه ای صرف می کنند، بازیابی کنند.  همه اینها در نهایت منجر به توسعه اقتصاد و در نتیجه رشد اقتصادی خواهد شد.

 علی‌رغم نقش‌های متعددی که مالیات می‌تواند در رشد اقتصادی یک کشور ایفا کند، می‌تواند با دشمنی با فعالیت‌های اقتصادی مانع رشد اقتصادی شود.  این بیشتر به صورت مالیات بالا، مالیات چندگانه و مالیات مضاعف رخ می دهد.  مالیات بالا زمانی است که دولت مالیات زیادی بر سود مشاغل یا درآمد افراد اعمال می کند.  مالیات چندگانه زمانی است که چندین مالیات بر درآمد یکسان اخذ می شود.  مالیات مضاعف زمانی است که بر درآمد یکسان در حین انتقال از یک منطقه جغرافیایی (کشور) به منطقه دیگر، بیش از یک بار مشمول مالیات می شود.  همه اینها منجر به کاهش وجوه قابل سرمایه گذاری در دسترس مالیات دهندگان می شود.  مجدداً، هنگامی که مالیات دهندگان از مالیات فرار می کنند، دولت ممکن است نتواند خدمات لازم را ارائه دهد.  بنابراین، کسب و کارها برای تامین مالی عملیات خود بیشتر از هزینه های معمول خود هزینه می کنند.  معمولاً تأمین هزینه‌های زیرساخت‌ها و خدمات اجتماعی از طریق یک مجموعه درآمد مالیاتی آسان‌تر از زمانی است که کسب‌وکارها می‌خواهند چنین هزینه‌هایی را برای خود فراهم کنند.

 به طور خلاصه، نقشی که مالیات باید در یک اقتصاد ایفا کند را نمی توان بیش از حد تحت فشار قرار داد.  با این حال، این تنها زمانی محقق می شود که کشور یک سیاست مالیاتی را طراحی و اجرا کند که برای کاهش مشکلات شناسایی شده در سیستم مالیاتی خود طراحی شده است.  اگر قرار است مالیات به رشد اقتصادی کمک کند، کارایی و اثربخشی سیستم مالیاتی و همچنین پاسخگویی سازمان‌های درآمدی و دولت بسیار مهم است.  به طور کلی، مالیات ها باید کم، گسترده و با درآمد بالا باشد.  آنها همچنین باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا تغییرات در شرایط اقتصادی به راحتی در سیستم مالیاتی گنجانده شود.

  • ۰۱/۰۵/۲۸
  • مدرس سرمایه گذاری اقتصاد و کسب وکار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی