مدرس سرمایه گذاری، کسب وکار و اقتصاد

مدرس دورههای عالی سرمایه گذاری برای همه، اقتصاد برای مدیران ، بازارمسکن ،...کارشناس صدا و سیما

مدرس سرمایه گذاری، کسب وکار و اقتصاد

مدرس دورههای عالی سرمایه گذاری برای همه، اقتصاد برای مدیران ، بازارمسکن ،...کارشناس صدا و سیما

  • ۰
  • ۰

مدرس حرفه ای سرمایه گذاری، اقتصاد برای مدیران ، مدرس بازارمسکن 

دکتر امیرصبوری

تورم چیست؟
 تورم افزایش قیمت است که می توان آن را کاهش قدرت خرید در طول زمان ترجمه کرد.  نرخ کاهش قدرت خرید را می توان در افزایش متوسط ​​قیمت سبدی از کالاها و خدمات منتخب در یک دوره زمانی منعکس کرد.  افزایش قیمت ها، که اغلب به صورت درصد بیان می شود، به این معنی است که یک واحد ارز به طور موثر کمتر از دوره های قبل خرید می کند.  تورم را می توان با کاهش تورم مقایسه کرد که زمانی رخ می دهد که قیمت ها کاهش یابد و قدرت خرید افزایش یابد.

 اقلام کلیدی
 تورم نرخی است که در آن قیمت کالاها و خدمات افزایش می یابد.
 گاهی اوقات به سه نوع طبقه بندی می شود: تورم کششی تقاضا، تورم فشاری هزینه و تورم داخلی.
 رایج ترین شاخص های تورم مورد استفاده، شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص قیمت عمده فروشی هستند.
 تورم را می توان بسته به دیدگاه فردی و نرخ تغییر مثبت یا منفی دید.
 آنهایی که دارایی های مشهود مانند دارایی یا کالاهای ذخیره شده دارند، ممکن است دوست داشته باشند تورم کمی را ببینند که ارزش دارایی های آنها را افزایش می دهد.

 تورم چیست؟

 درک تورم
 در حالی که اندازه گیری تغییرات قیمت تک تک محصولات در طول زمان آسان است، نیازهای انسان فراتر از یک یا دو محصول است.  افراد برای داشتن یک زندگی راحت به مجموعه ای بزرگ و متنوع از محصولات و همچنین خدمات زیادی نیاز دارند.  آنها شامل کالاهایی مانند غلات غذایی، فلز، سوخت، خدمات آب و برق مانند برق و حمل و نقل و خدماتی مانند مراقبت های بهداشتی، سرگرمی و نیروی کار هستند.


 هدف تورم اندازه گیری تأثیر کلی تغییرات قیمت برای مجموعه متنوعی از محصولات و خدمات است.  این اجازه می دهد تا یک نمایش ارزش واحد از افزایش سطح قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد در یک دوره زمانی مشخص شود.

 9.1٪
 شاخص قیمت مصرف کننده برای همه مصرف کنندگان شهری (CPI-U) برای دوره 12 ماهه منتهی به ژوئن 2022. این بزرگترین افزایش برای یک دوره 12 ماهه از نوامبر 1981 بوده است.
 1

 قیمت ها افزایش می یابد، به این معنی که یک واحد پول کالا و خدمات کمتری می خرد.  این از دست دادن قدرت خرید بر هزینه های زندگی برای عموم مردم تأثیر می گذارد که در نهایت منجر به کاهش رشد اقتصادی می شود.  دیدگاه اجماع در میان اقتصاددانان این است که تورم پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که رشد عرضه پول یک کشور از رشد اقتصادی پیشی بگیرد.


 Investopedia / جولی بنگ

 برای مبارزه با این امر، مقام پولی (مانند بانک مرکزی) اقدامات لازم را برای مدیریت عرضه پول و اعتبار انجام می دهد تا تورم را در محدوده مجاز نگه دارد و اقتصاد را روان نگه دارد.

 از لحاظ نظری، پول گرایی یک نظریه رایج است که رابطه بین تورم و عرضه پول یک اقتصاد را توضیح می دهد.  به عنوان مثال، پس از تسخیر امپراتوری های آزتک و اینکا توسط اسپانیا، مقادیر زیادی طلا و به ویژه نقره به اقتصاد اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی سرازیر شد.
 2
  از آنجایی که عرضه پول به سرعت افزایش یافت، ارزش پول کاهش یافت و به افزایش سریع قیمت ها کمک کرد.

 تورم بسته به نوع کالا و خدمات به روش های مختلفی اندازه گیری می شود.  نقطه مقابل تورم است که نشان دهنده کاهش عمومی قیمت ها زمانی است که نرخ تورم به زیر 0 درصد می رسد.  به خاطر داشته باشید که کاهش تورم نباید با کاهش تورم، که اصطلاحی مرتبط به کاهش سرعت (مثبت) تورم است، اشتباه گرفته شود.

 علل تورم
 افزایش عرضه پول ریشه تورم است، اگرچه این می تواند از طریق مکانیسم های مختلف در اقتصاد انجام شود.  عرضه پول یک کشور می تواند توسط مقامات پولی با موارد زیر افزایش یابد:

 چاپ و اهدای پول بیشتر به شهروندان
 کاهش قانونی (کاهش ارزش) ارز قانونی
 اعطای وام جدید به عنوان اعتبار حساب ذخیره از طریق سیستم بانکی با خرید اوراق قرضه دولتی از بانک ها در بازار ثانویه (متداول ترین روش)
 در تمام این موارد، پول در نهایت قدرت خرید خود را از دست می دهد.  مکانیسم‌های این که چگونه تورم را هدایت می‌کند را می‌توان به سه نوع طبقه‌بندی کرد: تورم کششی تقاضا، تورم فشاری هزینه، و تورم داخلی.

  • ۰۱/۰۵/۱۲
  • مدرس سرمایه گذاری اقتصاد و کسب وکار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی